Ik ben Colette
LEAN Consultant in hart en nieren.
Hi, ik ben Colette en ik ben LEAN Consultant in hart en nieren. Ik heb oog voor leiderschap en change en houd ontzettend van een goed gesprek met een kop warme thee en een dikke reep extra pure chocolade. Wat ik het liefst doe is anderen helpen dingen beter te maken.
Een leuk praktijkvoorbeeld over hoe belangrijk betrokken leiders zijn en hoe ze bijdragen aan een succesvolle LEAN implementatie
In mijn vorige blog lees je meer over wat LEAN is.
De uitdaging
Ik had met de opdrachtgever in kwestie afgesproken om een pilot te doen en tegelijkertijd twee medewerkers op te leiden tot LEAN-coach, zodat ze zelf in staat zouden zijn het LEAN gedachtengoed te implementeren in de organisatie. Mijn opdrachtgever had al snel een voorkeur voor twee medewerkers uit de teams waar de pilots ook daadwerkelijk plaats zouden vinden.
Al pratende met de managers van deze teams, over hoe we de pilots en de ondersteuning het beste konden inrichten, werden ze zelf zo enthousiast dat we afspraken om ook hen bij een deel van het trainingsprogramma voor de LEAN-coaches mee te laten draaien. Hierdoor zouden zij in staat zijn de juiste support en coaching te geven om zo de pilot tot een succes te maken.
De aanpak
Zo gezegd, zo gedaan. Het effect bleef niet uit! De managers waren meteen betrokken en doordat ze goed wisten waar ze het over hadden, dachten ze vanaf de start mee over hoe ze bepaalde topics onder de aandacht konden brengen bij de medewerkers en welke medewerkers daar het beste bij betrokken moesten worden. Maar ook hadden zij helder waar het lastig zou worden, waar ze sterk in waren en waar nog wat te verbeteren zou zijn. Dit alles in het verlengde van de opdracht en de doelstellingen die zij voor ogen hadden. Ze stapten zelf op de sinaasappelkist om het wat, hoe en waarom van de verandering toe te lichten en te vertellen wat de medewerkers van hen konden verwachten en vice versa. Ze grepen dit soort momenten ook aan om hun vertrouwen in de LEAN-coaches uit te spreken.
Het resultaat
Een traject uit het boekje! Daar waar we aanvankelijk dachten, dat de implementatie nog best pittig zou worden, hadden we samen binnen no time het team geënthousiasmeerd, waardoor ze in de executie ook al heel snel sprongen maakten en zelf konden verbeteren op kwaliteit, klanttevredenheid en niet te vergeten de onderlinge samenwerking; een belangrijke factor voor succes. En dat alles doordat de leiders voorbeeldig voorbeeldgedrag lieten zien en goed snapten waar ze het over hadden. Houding & gedrag veranderen begint met zelf het gewenste voorbeeldgedrag te laten zien. Medewerkers doen namelijk niet wat je zegt, ze doen wat jij doet.
Eigenlijk zijn er 4 belangrijke aandachtspunten voor leiders van een verandertraject:
1. Energie creëren in de organisatie om met de verandering te starten;
2. Helderheid geven over met wie je die beweging in gang gaat zetten;
3. Goed weten waar je naar toe wilt. Wat is je ‘True North’?
4. Vervolgens hiermee aan de slag gaan: het uitvoeren en het ook echt op een systemische manier integreren in het DNA van je organisatie.